27 Aralık 2007 Perşembe

Mobilya Sektörü ve Çin Mallarıyla Rekabet

Çin mallarının yoğun rekabet baskısı, tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de gündemin ön sıralarında. İstanbul Ticaret Odası, mobilya sektörünün de dahil olduğu 11 sektörün Çin malları ile rekabet gücünü irdeleyen araştırmalar gerçekleştirdi. İTO'nun bu çalışmalarından bir tanesi de, 9 Mayıs 2007'de gerçekleştirilen 'Mobilya Sektörü ve Çin Mallarıyla Rekabet' semineri idi."



İTO, mobilyacıların yoğun bulunduğu Modoko Sanayi Sitesi'sinde bulunan sektör mensuplarına 9 Mayıs'da bir seminer düzenledi. Seminerde Anka Danışma Grubu Araştırmacıları bir sunum yaptı. Seminerin açış konuşması nı yapan İTO Yönetim Kurulu Üyesi Erhan Erken, Türkiye'nin önemli sektörlerinden biri olan mobilya sektörü için Oda'nın yaptığı araştırma hakkında bilgi verdi.

Erken, Türkiye'nin ciddi bir Çin tehdidi altında olduğunu söyleyerek şunları anlattı: “Son yıllarda ekonomik hayatımıza giren ve bir çok sektörü derinden etkileyen “Çin menşeli ürünler” mobilya sektörünü de çok ciddi şekilde etkiliyor. Bunun haricinde ev tekstili, hazır giyim, konfeksiyon yan sanayi, ayakkabı, deri, çanta, mobilya, otomotiv yan sanayi, makine sanayi, kırtasiye, inşaat, zücaciye ve oyuncak sektörleri de Çin'den nasibini alan sektörler.”

Erhan Erken, inovasyon (yenilik) yapmak gerektiğinin altı nı çizerek güçlü firmalar haline gelerek marka oluşturmanı n önemine dikkat çekti. İTO Meclis Üyesi Ali Ekber Özkan ise sektördeki haksız rekabete dikkat çekerek 5 bin 500 aktif üyesi olan bu sektörün daha güçlü olması gerektiğini söyledi.

DÜNYADA 220 MİLYAR DOLARLIK MOBİLYA ÜRETİLİYOR
Anka Danışma Grubu Başkanı Ayhan Yasan, mobilya sektörü ve Çin mallarıyla rekabet konusunda şu bilgileri verdi:

“Dünyada mobilya mobilya üretimi, toplam 220 milyardolar civarında. Bunun önemli bir kısmı üretildiği ülkede tüketiciye sunulurken, 50 milyar dolarlık kısmı da uluslar arası ticarete konu oluyor. Söz konusu 220 milyar dolarlık üretimin yaklaşık yüzde 80'i gelişmiş ülkeler tarafından yapılıyor. Dünyadaki her 100 dolarlık üretimin 1 doları mobilya üreticileri tarafından yapılı- yor.

Dünyanın hızla ortak bir kültür etrafında şekillenmesi, mobilyanın yerel olmasının sebeplerinden olan gelenek ve kültür etkisini azaltıyor. Avrupa Birliği ülkelerinin dünya mobilya ticaretinde büyük payları var. AB ülkelerinde 100 binden fazla imalatçı bulunuyor. 80 bin civarında perakendeci tarafından ise satışı gerçekleştiriliyor.”

ÇİN KARŞISINDA ŞEKİLLENEN STARETJİ
Mobilya sektöründe Çin etkisinde şirket stratejilerinin şekillendi. Çin mallarının piyasaya girmesinin ardından, ülkemiz mobilya sektörü düşük fiyatı, Çin ile rekabet konusunda temel araç olarak kabul etti ve 'düşük fiyat' için yapılabilecekler şirketlerin temel stratejilerini oluşturmaya başladı.

Mobilya sektörü aktörleri düşük fiyatla birlikte 'müşteri tatminine odaklanmayı' rekabetin ikinci aracı olarak görmeye başladı. müşteri tatmininin gereği olarak 'eşsiz ürün üretmeye' ve 'modayı takibe odaklanmada' artış görüldü. Teknolojiye, imaj ve güven sağlamaya yönelik uzun vadeli yapısal değişim gerektiren konularda ise cüzi değişimlerin dışında anlamlı bir gelişim olmadı.

Çin, Hindistan, Pakistan, Vietnam vb. ülkelere karşı izlenmesi gereken çeşitli stratejiler arasında müşteriye özgün tasarımlar, ortak ar-ge projeleri, maliyet düşürme, ulaşım ve dağıtım yeteneklerini artırma, pazarlama imkanları geliştirme gibi düşünceler yer alıyor. Mobilya sektörü, rekabetin öncelikle müşteriye özgü tasarımlarla olacağını, Çin ile işbirliğinin ise ortak ar-ge projelerinin geliştirilmesiyle mümkün olacağı ifade edildi.

REKABET İÇİN DEVLETTEN BEKLENTİLER
Mobilya sektörü aktörlerinin, denetimsiz giren mobilya ürünlerinin haksız rekabete yol açtığı yönünde şikayetleri, gümrüklerdeki denetimlerin arttırılmasının devletten öncelikli beklenti olmasını sağlıyor.

Özel işletme kredileri, ithal malları standardı ve etkin uygulaması, ihtisas gümrükleri vb.korumaya yönelik önlemler devletten öncelikli beklentiler.

Pazarlamaya ve Pazar oluşturmaya, korumaya değil aktif olmaya yönelik 'pazarlama imkanlarının geliştirilmesi ve Türk ürünleri mağazaları- nın açılması' ise maliyetlerin düşürülmesi talebiyle birlikte son sırada yer alıyor.

TÜRKİYE'NİN ÇİN'E KARŞI ÜSTÜNLÜKLERİ

*İç pazarlarda navlun ve satış sonrası hizmetler
*İç pazarlarda Çin rekabetinin düşük olması rekabetten bunalan büyük firmaların mobilyaya yönelişi
*Civar ülkelerde Çin malına şüpheli yaklaşım
*Esnekliğin mobilya gibi dayanı klı tüketim malzemelerinde ve ev dekorasyonunda önemli bir unsur olması
*İç pazarlarda tüketim alışkanlı klarının özellikle AB pazarları yla benzerlik göstermesi ve tasarım, boyut ve moda gibi kavramlarda Çin'e karşı avantaj
*Mobilya sektörünün geleneksel nitelik taşıması sebebiyle, ülkemize has tasarım ve üretim yapan yerli firmaların, dünyaya genel ve seri üretim yapan Çin'e nazaran avantaj durumu

Hiç yorum yok: